torsdag 2 februari 2012

Pediculus

, dvs Nya Kristinehamns-Postens s k läslus, menar att jag efter det upplösta samarbetet mellan S, V och MP inte har någon reell makt och inte heller något ansvarsområde.

Kommunalrådens uppgifter finns inte definierade i kommunallagen. Hur mycket påverkansmakt jag kommer att ha nu jämfört med vad jag hade innan går heller inte så lätt att definiera.

De s k "ansvarsområdena" var dock en praktisk uppdelning mellan oss, inte i ansvar, eftersom vi inte har eller har haft något eget "departement", och p g a att det är kommunstyrelsen och alla som sitter i den som har det yttersta ansvaret. KS har internkontrollplikt för kommunledningsförvaltningen och uppsiktsplikt över de andra nämnderna och förvaltningarna.

Därmed har alla kommunstyrelseledamöter inkl jag, Åke Thörnesjö (oppositionsråd på heltid), Bjarne Olsson och Anne-Marie Wallouch lika stort ansvar för hur kommunen sköts. Och Åke Thörnesjö har varken funnits eller finns med i den där arbetsdelningen!

I mitt fall kan man ju, om man går på NKP:s linje, dock snarare säga att jag nu har större ansvar än innan, eftersom jag inte längre "delar ansvaret" med de två andra kommunalråden. Om man vill.

Detta med uppdelning av områden var ursprungligen en idé Bjarne Olsson kom med, nämligen att vi skulle ha horisontella områden i vår gemensamma plattform som vi ansvarar för i syfte att förverkliga dem. Dessa områden skulle skära igenom "stuprörsnämnderna" och vi skulle därmed också på våra gemensamma möten kunna spegla vad som hände ur olika perspektiv.

I denna uppdelning fanns alltså inte oppositionsrådet Åke Thörnesjö med, eftersom han inte står bakom vår gemensamma plattform, där bl a hela MP:s kommunprogram finns inbakat. Skulle man återigen gå på NKP:s linje, så skulle därmed även Åke Thörnesjö, i och med att han inte har något "ansvarsområde", sakna både makt och inflytande! Och vad ska vi då med ett heltidsarvoderat oppositionsråd till?

Att Bjarne Olsson och Anne-Marie Wallouch nu uppenbarligen tar ansvar även för "fastighetsperspektivet" och "natur- och miljöperspektivet" innebär ju dock inte att jag släpper det! Tvärtom - det ligger mig lika varmt om hjärtat som innan!

Inga kommentarer: