torsdag 23 augusti 2012

Rivning av skolan i Kärr samt skredrisk utmed Göta Älv

Detta är väl de största rubrikerna inför uppdateringen av denna blogg. Sedan sist har jag försökt få hjälp att komma tillrätta med buggar el dyl i datorn och trodde att det var åtgärdat, men upptäckte att felen, som innebär svårigheter med att skriva vissa tecken, kvarstår. Jag får därmed skriva detta inlägg från läsplattan, vilket tar längre tid.

Förutom planeringsmöte med Kenneth Henningsson inför nästa möte med Trygghets- och Folkhälsorådet är gårdagens KSAU och dagens möte i Lidköping med Kommuner i Samverkan om Vänerns Vattenreglering det viktigaste som har hänt sedan sist.

På KSAU tog vi bl a beslut om att sälja Folkets Hus samt att riva Kärrs skola. Mot det sistnämnda reserverade Adam Slottner (c) och jag oss, eftersom vi i första hand ville sälja byggnaden. Dessutom fanns inte frågan på dagordningen, utan kom på själva mötet genom en muntlig dragning av Jan Wetterstrand. Själva handlingen kom i min mailbox 11.39, åtta minuter innan beslut togs kl 11.47.

Så till dagens begivenhet, mötet i Lidköping: Eftersom timmen är sen och åskan mullrar oroväckande, nöjer jag mig med att kopiera in mina anteckningar.

"Risk för skred vid Göta älv: Hög skredrisk i bebyggda områden i Lilla Edet och även i någon mån i Trollhättan, i industriområden i Lilla Edet, Ale och Kungälv. Övriga områden är Göteborg och Vänersborg. Flödet, inte nederbördsmängden, viktigt för skredrisk m m. Maxflödet är ändrat från 1050 till 1300 - 1500. Genom klimatpåverkan kommer stabiliteten att försämras med 10 - 15 %. Kostnader för stabilitetsförbättrande åtgärder idag, vid 1030, uppgår till ca 4,5 miljarder kr, med ökat flöde till 1500 ca 5,5 miljarder. Ansvarsfrågan: Idag är det markägaren som har ansvaret enigt lagen. Kanske behövs en lagändring."

Inga kommentarer: