måndag 13 maj 2013

Röstförklaring angående röstnedläggelse gällande yttrande till Förvaltningsrätten

Jag har just skickat in nedanstående röstförklaring angående att jag ställde mig utanför beslut när det gällde kommunens yttrande till Förvaltningsrätten angående överklagandena av KF-beslutet gällande placering av Teknik- och Innovationscentrum i mars. Jag har dock stoppat in ett litet "av" i näst sista meningen nedan.
 

Ärende 18, KS 2013-05-07, Yttrande till förvaltningsrätten avseende placering av Teknik- och Innovationscentrum_____________________________________________________

Skälet till att jag ställde mig utanför beslut, är att jag känner mig osäker på huruvida något av de skäl som angetts i överklagandena utgör skäl för överprövning eller ej.

Kommunallagen reser inga krav när det gäller kvaliteten i beredningen och det ankommer på fullmäktige att avgöra om beredningen sakligt sett ger tillräckligt underlag för beslut. Uppenbarligen har i detta fall Kommunfullmäktige ansett detta.

Trots detta utgör underlåtenhet att beakta reglerna om bl a beredning grund för laglighetsprövning, enligt en kommentar till KL § 8 ’Grunder för laglighetsprövningen’, punkt 1, Kommunallagen i lydelsen den 1 mars 2010, En handbok med lagtext och kommentarer av Ulf Lindquist och Sten Losman, tolfte upplagan, Norstedts Juridik.

I en kommentar till § 28, Hur ärendena bereds, skriver författarna följande: ”Beredningen syftar till att ge fullmäktige ett tillförlitligt och allsidigt belyst underlag för besluten.”

Det är här jag ser brister i beredningen. Det nämns nämligen inte någonstans i underlaget att Teknik- och Innovationscentrum vid placering på föreslagna tomten Björktrasten kommer att placeras på en tomt, där det finns en byggnad, som enligt Kristinehamns kulturresursprogram ”Sevärt, värt att vårda”, liksom i översiktsplanen, tillhör klass II, ”kulturhistoriskt värdefulla byggnader”, nämligen  nuvarande Jakobsbergsskolan. Inte heller SWECO nämner detta i sitt underlag, utan enbart att tomten är trång och att Jakobsbergsskolan utgör en begränsande faktor norrut.

Enligt beslut i KF 1992-01-30, vid antagandet av Kulturresursprogrammet, medför ett antagande av programmet ej slutligt ställningstagande till behovet av skydd etc beträffande byggnader hänförliga till kategori II och angivna helhetsmiljöer. Dock står det att programmet i dessa fall skall

 ”[f]ungera som kunskapskälla och rekommendation,
                    varvid dock slutlig ställning tas i samband med antagande av detaljplan eller  områdesbestämmelser."

 Frågan är hur något som inte nämns alls i underlaget skall kunna fungera som ”kunskapskälla och rekommendation” inför beslut i fullmäktige, då nytillkomna ledamöter kanske inte alls känner till detta. Därmed aktualiseras frågan om syftet med beredningen.

Vidare står det i del 2 av Kulturresursprogrammet följande:

Kulturhistoriska byggander kategori II  -  Värdefulla

Alla kategori II-hus skall vid byggnadslovsprövning anses vara sådana ”särskilt värdefulla” byggnader, som avses i PBL 3:12. Någon förvanskning av exteriören får alltså inte ske genom arbeten på själva byggnaderna.

Anpassning av omgivande nybebygglese bör i sina huvuddrag bestämmas i detaljplan eller i områdesbesämmelser. (Se även Åtgärdsprogram 3B.)”

Då ett yrkande lagt av mig på KF 2013-03-21 att utreda olika placeringar för s k ”satelliter”, dvs delar av gymnasieutbildningen som inte kan rymmas på tomten Björktrasten (såsom t ex fordonsprogrammet med körplan m m), röstades ner med siffrorna 40 – 1 (se protokoll), anser tydligen fullmäktige att alla delar av Teknik- och Innovationscentrum skall inrymmas i kvarteret Björktrasten. För detta torde en rivning av Jakobsbergsskolan vara en oundviklig åtgärd.

Mot bakgrund av att inget i hela beredningen sägs om skrivningarna i Kulturresursprogrammet och ej heller om vad som står om byggnaden i gällande översiktsplan, ser jag detta beslut i KF som aningslöst och beredningen i viktiga stycken bristfällig, när det gäller beaktande av och upplysning om tidigare tagna beslut.

Jag utesluter sålunda inte möjligheten att den bristande beredningen liksom ev även KF:s bristande sakprövning kan utgöra skäl för laglighetsprövning.

 
Elisabeth Holmstrand Gustafsson

Kommunstyrelseledamot
 

Inga kommentarer: