fredag 22 augusti 2014

Indikationer på det annalkande ovädret

På ett KSAU-möte idag angående översvämningarna och effekten av dem (KSAU är ju även krisledningsnämnd) menade KS ordförande att det inte fanns några indikationer på det stundande ovädret.

 Jag håller väl inte riktigt med......Jag går varje dag in på SMHI:s hemsida och kollar väderutsikterna. Kanske beror det dels på att jag har en fjälledarutbildning, dels på att min uppgift, när jag under en period jobbade på Storulvåns fjällstation, var att dagligen lyssna av vädret och att sätta upp information om dagens väderutsikter för dem som skulle ut på tur.

Så här såg det ut i Södra Råda på onsdagskvällen. Det är mig veterligen första gången jag tagit foton på ett blåsvart oväder. Troligen måste vi bli bättre på att läsa av hot i form av olika oväder. Nu talar man, enligt en räddningsledare på BRT i förmiddags, inte längre om hundraårsregn, utan kanske om femtioårsregn; dvs de kraftiga regn som man räknade med skulle falla i snitt vart hundrade år, får man räkna med kommer oftare. Han hänvisade här till SMHI:s beräkningar.

Man vet inte heller alltid exakt var regnen faller, bara att de kommer att falla.

Södra Råda mot Kristinehamn 20.08 onsdagen den 20 augusti 2014.
Södra Råda mot Kristinehamn kl 20.23 onsdagen den 20 augusti 2014.

Inga kommentarer: