torsdag 21 augusti 2014

Politiken och effekten av översvämningarna

Varnan idag med tillflöde från omgivande torg och gator.
Om Kristinehamn inte har den beredskap i infrastrukturen man hade kunnat åstadkomma under mandatperioden för att mildra effekterna av ett regn i klass med det senaste regnvädret i Kristinehamn med omnejd, så bär enligt min mening Socialdemokraterna och Vänsterpartiet det fulla ansvaret för att detta inte åstadkommits.

Jag har påtalat vikten av både blå- och grönstrukturplan (ett arbete med grönstrukturplan har tidigare under alliansens styre påbörjats genom att KS då anslog 100 t kr till detta arbete, men slutförde det av någon anledning inte) i många olika sammanhang, deltagit på konferenser både på Karlstads universitet, CCC och med länsstyrelsen, m m m m.

Jag har även påtalat behovet av ett vattenråd för Varnan, risken för s ka hundraårsregn och av att upprätta / färdigställa en Grönstrukturplan, som också är en blåstrukturplan med beredskap för höga vattenflöden. Det handlar om allt från plantering av träd som har förmåga att snabbt suga upp mycket vatten och dräneringsytor i form av nedsänkta planteringar, små "våtmarker" i stadsmiljö, till upphöjda cykelbanor och framkomlighet. Dagvattensystemet är naturligtvis också en viktig del av det hela.

Likaså har jag i samtal med förre chefen för tekniska förvaltningen fått en redogörelse om vidtagna åtgärder vid det förra regnet i Kristinehamn vid nyåret 2000-2001 (vill jag minnas att det var, men det var innan jag kom tillbaka hit 2002).

Jag upplever dock att jag vad gäller S och V har talat för helt döva öron. De har som jag ser det bara tittat på vad som händer om Vänern svämmar över och där hårt tillsammans med Åke Thörnesjö (M) via kommunstyrelsen och som (vad gäller den sistnämnde) observatörer i Kommuner i Samverkan om Vänerns Vattenreglering krävt att staten skall ta det fulla ekonomiska ansvaret; att inget preventivt arbete egentligen skall behöva ligga på kommunerna runt Vänern  ö h t.

Ingen annan har drivit på detta planeringsarbete heller - inte ens i sammanhanget ansvariga tjänstemän har tyckt att en sådan plan varit prioriterad alternativt menat att vi redan har en. Till Länsstyrelsen har vi dock uppgivit att vi påbörjat en men inte slutfört den, vilket stämmer bättre med min uppfattning. Olika anställda säger alltså olika saker.

En f d tjänsteman har dock så sent som i år sagt till mig att vi har en grönstrukturplan - i översiktsplanen. Översiktsplanen är dock inte aktualitetsprövad, vilket strider mot Plan- och Bygglagen, PBL, som säger att en översiktsplan skall aktualitetsprövas varje mandatperiod. Vår översiktsplan arbetades fram 2004.

Efter det har fördjupade översiktsplaner tillkommit för vissa områden, men planen i sin helhet har inte aktualitetsprövats. Sedan ÖP antogs har också andra lagar förändrats och utredningar gjorts, som Stigande vatten och Klimat- och Sårbarhetsutredningen.

Det är t o m så att S (Bjarne Olsson) och V (Anne-Marie Wallouch) på KSAU försökte hindra mig från att lyfta frågan om upprättande av Grönstrukturplan som ett politiskt initiativ. Alliansen räddade mig dock. Vad beslutet sedan blev, återkommer jag om. Läs gärna

 Maktmissbruk av Bjarne Olsson

Grönstrukturplan för Kristinehamn

Läs mer här om

Miljömålet God bebyggd miljö, delmålet Planering Grönstruktur och Vattenområden







Inga kommentarer: