torsdag 16 december 2010

Föreningsliv, Gocartracets vara eller icke vara m m

Började dagen med kommunalrådsträff, där vi gick igenom våra närliggande uppdrag och delvis hann med dagordningens sju punkter innan det var dags att gå till presskonferens.

Där redogjorde vi för våra planer för åtgärder som kommer att rymmas inom budgeten för 2011, såsom utbildningsdag i jämställdhet, upprättande av inköpskriterier, förbättra formerna för medborgardialog m m.

Därefter möte med Mikael Lundberg på fritidsförvaltningen, som tillsammans med Jan-Åke Hiller och Kenneth Henningsson redogjorde för föreningslivet i Kristinehamn och på planerna på en föreningsdag i Arenan den 5 maj.

Nu skall jag ta reda på vilka i vårt parti som anmält intresse av att sitta i Stadsmiljökommittén, eftersom vi saknar en ersättare och denna person skall väljas på fullmäktigemötet ikväll, där också min motion om en utvärdering av stadsracet kommer upp.

Vi har enats om en kompromiss - att nytt beslut inte tas i fullmäktige, men att innan ett nytt arrangemang anordnas, en utvärdering görs och att ärendet avgörs i KS. Detta eftersom det inte bara handlar om markupplåtelse. Sist, för 5 år sedan, togs ärendet endast i tekniska nämnden.

Dock handlar det såväl om ekonomi som om störningar för boende och näringsliv, så jag nöjer mig med denna kompromiss.

Ska innan jag går till kansliet läsa igenom mina olästa mail, och svara på dem.

Inga kommentarer: