lördag 11 december 2010

Lördag morgon

Sitter i kökssoffan i Värmlands Säby. Det är lördagmorgon och det börjar ljusna. Ute ligger snön djup, frosten och snön täcker trädens grenar och det snöar lätt.

Detta blir en av de få lediga dagarna jag haft sedan jag började. Det vanliga under de här fem veckorna har varit minst 5-dagars, ibland 6-dagarsvecka. Det har varit förhandlingar, interna partimöten och introduktion i uppdraget samt möten i kommunen. Företagsmingel, firande av "25-åringar" och pensionärer inom kommunen samt studiebesök vid Lövåsen för att titta på platsen för en planerad vindkraftspark.

Dessutom utbröt en kraftig förkylning just när jag skulle tillträda. Det har m a o varit både mycket och nytt.

Igår fick jag ett paket från Miljöförbundet Jordens Vänner på posten med skrifter som jag har beställt: "Greenwash - grönmålning av svarta miljösamveten" samt "Rättvisa mål - så når vi dit!"

Jag har bara bläddrat i dem, men båda verkar extremt intressanta. Den första skriften handlar om bl a märkningar, CSR (Corporate Social Responsibility) och uppförandekoder.

Fastnar i skrift nr 2 för rubriken "Det saknade miljömålet": Begränsad miljöpåverkan i andra länder Sverige ska inte genom sin import bidra till skövling av natur eller förgiftning av människor och miljö i andra länder. Svenska banker och finansiella institutioner ska inte bidra till finansiering av miljöskadliga projekt i andra länder. Inriktningen är att miljökvalitetsmål ska nås inom en generation.

Mycken intressant läsning återstår - särskilt som vi (MP, S, V) i vår gemensamma RödGröna plattform och vårt 180-punktsprogram, har klargjort att vi inte bara vill ha ekologisk mat och rättvisemärkta produkter (två bifallna motioner från V, S och MP resp S och MP) i kommunen utan också ställa miljö-, etiska och sociala krav i den kommunala upphandlingen.

Inga kommentarer: