fredag 18 maj 2012

Intensiva dagar

Tiden har runnit iväg igen....

Måndagen den 7:e hade jag ett möte med Kenneth Henningsson, Handikapp- och Folkhälsokonsulent. Vi förberedde ett möte som vi ska ha onsdagen den 23:e med en arbetsgrupp från Trygghets- och Folkhälsorådet om hur vi ska arbeta med trygghetsfrågor i kommunen.

På tisdagen tog jag en lånecykel och åkte ut till skärgården, där jag blev upphämtad med bil för vidare färd ut till A9:s f d övningsområde. Min ciceron visade mig dumpat skräp i större och mindre format, systematisk avverkning av undervegetation m m. Jag kommer att lägga in lite bilder från denna inventering lite senare. En och annan överraskning kan också dyka upp i skogen, visade det sig!

Dumpat avfall....kanske mest grässpill, men....Nu äger vi en hel del skog söder om A9 och Prästerud. I och med att trycket i området sannolikt kommer att öka med ökad permanent- och kanske även fritidsbebyggelse, gäller det att var och en tar sitt ansvar - både boende, besökare, skogsbolag och kommunen, för att behålla området attraktivt! Borttagandet av undervegetationen är en allmän företeelse, där några jobbar intensivt med detta, medan dumpning av skräp som ovan tack och lov ännu inte är lika vanligt förekommande, men borde inte förekomma alls.

Av Sveaskog avverkad undervegetation, vilket kan påverka växtligheten, förekomsten av blåbär osv.



Eldning i betongrör vid Köttviken (Kungens rastplats)

När röret spruckit klart, hamnar det i skogen!
I brist på ved, hugger man ned sin egen....

Skräp ihopsamlat under en kvart i Köttviken. Ändå går min ciceron där ca 2 ggr / vecka och plockar skräp.....


Lite vildmark finns det dock faktiskt kvar......!

På eftermiddagen lyssnade vi i KS till företrädare från Rädda Barnen innan det kl 14 var dags för kommunstyrelsemöte.

På onsdagen var det ekonomiutskott på förmiddagen och Svensk kommunrating (Hans Jensevik) på eftermiddagen.

Torsdagen: Ekonomiutskott hela dagen.

Fredagen: Började dagen med Handelskammarens frukostmöte på Mastmagasinet 7.30 - 9.00. Tillbringade resten av förmiddagen på Uroxen.

Lördagen blev ganska stressig för min del, då vi KS-ledamöter skulle ut och dela ut information på torget om möjligheten att lägga medborgarförslag. Samma dag var det Cup Cake-dag i Kristinehamn och Kristinehamn erhöll även certifiering som Fair Trade City.

Det är inte varje dag man får se segelbåtar på Varnan, men på CupCake-kalaset hände det!

CupCake-kalaset hade Fair Trade-tema, sades det (det var Fair Trade Day den dagen och diplomet delades ut - särskilt inlägg med bilder kommer). Synd dock att ICA, bilden, inte bistod med Fair Trade-bananer till Cup-kakorna denna dag, utan vanliga Chiquita....

Direkt efter torgarbetet hjälpte jag min f d granne att flytta härbärgerade möbler från fjärde våningen utan hiss och vi hämtade även och körde ut ett bokskåp till mig - när vi ändå höll på. Dock hann jag närvara ca 10 minuter vid utdelningen av Fair Trade City-diplomet i tältet på Södra Torget, innan skåpet måste köras ut, så att kärran skulle kunna lämnas tillbaka i tid.

Måndagen den 14:e var jag på f m på möte om ett skrinlagt projekt här i stan och på eftermiddagen planerade Kenneth H och jag nästa möte med Trygghets- och Folkhälsorådet.

På tisdagen var det KSAU hela förmiddagen, där jag bl a tog upp och påminde om vad som står i vår resepolicy om trafikslag och årlig redovisning: Hittills har jag inte sett till någon sådan redovisning, men det skall bli!

På eftermiddagen företog Anders Åström och jag en rundresa i Kristinehamns södra kommundelar. Anders är ju säkerhetssamordnare och jag ville visa honom rent allmänt hur det ser ut på en del ställen här nere i söder och sådant som kan innebära risker för enskilda p g a isolerat och Vänernära läge, där tidigare t ex vågor slagit upp över ett hus, över hundra granar fallit inom ca 500 m, där det ibland saknas mobiltäckning och där vägen f ö kan vara svårframkomlig.

Allt hann vi inte med på tre timmar, men en del.

Onsdagen var första lugna dagen på länge och idag har det varit Kristi Himmelfärdsdag, men knappast någon lugn och ro. Jag har nämligen fått hjälp att sätta upp en träpersienn (är lite försiktig med borren sedan jag fick in den i handen i somras) och i morgon eftermiddag stormar barn och barnbarn in i min tvåa för att vara här över helgen och det har krävts lite planering för att vi ska få plats alla sex! Två har jag dock fått möjlighet att härbärgera i en tom lägenhet en trappa upp. Det ska bli trevligt!

På måndag blir det extra KS-möte med revisionen och resten av veckan bl a ekonomiutskott två dagar, möte med Trygghets- och Folkhälsorådets arbetsgrupp, besök på Toddlaredagen vid Lekverkstan och vattendragsvandring utmed Ölman och Sorkan.

Inga kommentarer: