lördag 5 maj 2012

Kursdagar i Sunne, Campingärende m m


Ca två veckor har gått igen sedan jag sist uppdaterade denna blogg, men snart sagt varje ledig stund har gått åt till vårarbete och buskageröjning, eldning etc på landet. Dessutom hade jag förra fredagen en kakelugnsmurare där. Om det skriver jag mer på min husblogg.

Hursomhelst, så deltog jag den 24 - 26 april och 2 - 3 maj i en regional samverkanskurs i Frykenstrand i Sunne. Jag deltog i kursen eftersom jag sitter i Krisledningsnämnden, representant i Kommuner i samverkan om Vänerns reglering samt är ordförande i Trygghets- och Folkhälsorådet.

Det var en gedigen kurs med deltagare från bl a kommuner, Landstinget, Länsstyrelsen, Polisen, Räddningstjänsten, Svenska kyrkan, SOS alarm, Radio Värmland och Försvarsmakten. Kursen arrangerades av Länsstyrelsen i Värmland.

Huvuddelen av tiden ägnades åt föreläsningar och en del av tiden även åt ute- och inneövningar i grupp. Ämnena som avhandlades var bl a hur man agerar i en krissituation, vem som larmar vem, hur stabsarbete är uppbyggt, medborgarkommunikation vid kris och olika risker i samhället.
Nedan några bilder från kursdagarna i Frykenstrand.

Kursintroduktion med landshövding Eva Eriksson i talarstolen.
Anders Pettersson, Kommunchef i Munkfors och kursdeltagare,
berättar om kommunens krisledningsplan.

Interiör från matsalen med den vackra Fryken alldeles utanför.


En av gruppövningarna.


Paus med grillspett och tilltugg.

Bland de 27 intressanta föreläsarna vill jag särskilt nämna Tomas Ries från Försvarshögskolan och Barbro Fridén, chef för Astrid Lindgrens barnsjukhus, som höll mycket intressanta föreläsningar, varav den sistnämnda om hur misstag och uthängning i media, dvs nederlag och en personalkår som mår dåligt, kan vändas till seger i form av kvalitetshöjning genom införande av bra rutiner och därmed åtföljande stolthet hos personalen samt betydande förbättring av patientsäkerheten.

Sökte lite på nätet och fann följande om Tomas Ries:


Av Jan-Ivar Askelin
Tomas Ries? Ska ni träffa honom? Kul. Han säger saker som vi inte får höra från våra vanliga lärare. De uppskattande orden från en elev vid Försvarshögskolan (FHS) visar att Tomas Ries som chef för Utrikespolitiska institutet (UI) redan har satt sina spår.
Han har kommit som en frisk fläkt från andra sidan Östersjön för att bygga en hängränna över de svenska stuprören.
– Fast det ska vara en svensk hängränna, inspirerad av en finländare, säger Tomas Ries. (Källa: FOI:s hemsida)
Torsdagen den 26:e var jag tvungen att åka hem tidigare för att delta i ett extra KS-möte och presentation av revisionens granskning av campingärendet. På kvällen hade vi också Kommunfullmäktigemöte.

På fredageftermiddagen hade vi Ekonomiutskott, som kommer att fortsätta nästa vecka, då alla fem dagar är fulltecknade med diverse möten, bl a tre heldagar med Ekonomiutskottet.

Inga kommentarer: