torsdag 31 maj 2012

Lek, miljö, revisionskritik och idéer om brottsprevention

Eftersom jag inte uppdaterar min blogg så ofta, blir det inte så många djuplodande redogörelser för vad som hänt sedan sist. Jag ber om ursäkt för det!

Eftersom återigen nästan två veckor gått, har det naturligtvis hänt en del. På måndagen den 21 hade vi extra KS-möte om svaret med anledning av revisionens granskning av kommunstyrelsen och hanteringen av Campingärendet. Jag reserverade mig mot skrivningen att vi inte gjort något juridiskt sett felaktigt. Detta av två skäl: Dels är inte jag kapabel att uttala mig om detta, då jag inte är jurist. Dels inkom en del av det som överklagats för sent för att det skulle tas upp av kammarrätten, dels är vad jag förstår inte ärendet klart än, utan kommer att överklagas till högre juridisk instans.

På tisdagen hade vi ekonomiutskott hela dagen och onsdag förmiddag hade vi ett möte om trygghetsarbete med anledning av uppdraget till Trygghets- och Folkhälsorådet.

På onsdagen var jag först på den s k Toddlaredagen vid lekverkstan, där de mindre barnen vid kommunens förskolor fick göra massor av roliga saker. Ledarna hade gått en utbildning på Karlstads universitet omfattande sju föreläsningar om småbarnspedagogik, vilken de denna dag omsatt i praktiken. Det var verkligen inspirerande och gav massor av idéer om hur man kan använda sig av det man har hemma för att sätta igång barnens kreativitet, låta dem utveckla sina kunskaper och - leka!

Det var svårt att slita sig därifrån, men jag hade även anmält mig till Vattendragsvandring vid Sorkan. Det visade sig bli en olidligt het vandring mellan olika stationer placerade i gassande sol, om än intressant. Vi lärde oss om allt från små vattenkryp till fånggrödor (så att inte åkrarnas näring skall följa med vattendragen ut i sjö- eller havsvikar) och EU- och annat stöd som jordbruket kan erhålla för att EU:s länder skall nå målet en god vattenkvalitet i sina vattendrag.

Torsdagen den 24 hade vi fullmäktige på kvällen och förutom ett möte med Kenneth Henningsson, Petra Lindroos, BOJ, och Per-Åke Söderström, Överförmyndarnämnden, har jag träffat Kenneth Henningsson ett flertal gånger och idag gjorde vi klart ett tresidigt PM till KS-mötet den 5 juni.

I måndags den 28:e hade vi möte i Trygghets- och folkhälsorådet och Tomas Rosengren, polisen, som var dagens gäst presenterade aktuell brottsstatistik för olika brottstyper och i kartform. Presentationen kommer att äga rum på KS på tisdag

Toddlaredagen: Rullar man kulor med färg på ett papper, blir det ett fint konstverk.

Av plastremsor kan man göra både roliga draperier och kojor.

Vid Snickargårdens förskola bredvid Lekverkstaden har föräldrarna gjort massor av roliga saker på gården,
som kojor och rep mellan träden att klättra på.

Eddie Persson, miljöinspektör, berättar på Vattendragsvandringen om inventering och åtgärdande av enskilda avlopp.

Inga kommentarer: