fredag 28 juni 2013

Ska man känna sig hedrad, eller.......?

Ska jag känna mig hedrad över att ha hamnat på SKL:s (SKL = Sveriges Kommuner och Landsting) Dagens Samhälles Offsidesida i förra numret (nr 24)? Ja, det är frågan. Det kan ju kännas hedrande att de noterat något jag skrivit i min blogg. Offside-sidan återger lite udda företeelser i det politiska Sverige.


Ja, nu tillhör jag visserligen inte längre partiet (varför framgår nog med största möjliga tydlighet i andra inlägg här i bloggen). Jag upplever heller inte något i notisen som kränkande. Det går ju faktiskt att leta sig fram till min blogg och läsa vad jag faktiskt har skrivit.

Dock kan man väl begära att en journalist är saklig? Påståendet "Allt var bättre förr, konstaterade Elisabeth Holmstrand Gustafsson redan i ett tidigare blogginlägg samma dag apropå fibernät" är ju inte heller med verkligheten överensstämmande. Även om journalisten får tycka att det var så jag skrev. Man får ju tycka så mycket nu för tiden.

Jag kan inte heller begära att man skall förstå vad jag har skrivit, lika lite som en konstnär som målat en häst kan begära att alla skall se en häst och inte en höna, t ex. Men kanske är notisen i DS en liten släng tillbaka för att jag tidigare i ett inlägg på min blogg beslagit tidningen med ett fel? Mer om detta längre ned.

Nu skrev jag inte att en brevlåda av spillvirke är bäst. Valet av materialet spillvirke och att den var hemsnickrad var för att åskådliggöra att den inte behövde kosta någonting. Möjligen spiken eller / och ett gångjärn.

Mitt syfte var att sätta det i kontrast till den otillgänglighet som råder för många idag och som för att kunna tillgodogöra sig samhällsinformation, som tidigare kom via brevlådan, måste ha tillgång till dator, internetabonnemang och / eller smartphone med tillhörande abonnemang. Åtminstone en knapptelefon, eftersom beskedet "[e]ller vänta kvar, så får du tala med en telefonist / om du vill ha personlig service" ofta inte finns längre.

Det finns reella exempel i min närhet hur människor inte längre når fram till viktiga samhällsaktörer. Kristinehamns kommun finns för övrigt inte längre med i Eniros telefonkatalog Gula sidorna. Det kan också saknas täckning och här är alltså Post- och Telestyrelsens mål och Värmlands regionala mål endast 90 % täckning år 2020, inte 100 %.

Allt detta sammantaget ställer givetvis grupper utanför: Gamla människor, som inte orkar, har råd eller kan lära sig begagna en dator och som för övrigt inte behöver ha någon smartphone, intellektuellt funktionshindrade, nyanlända, som inte har svenska som modersmål m fl. Jag bor själv på landsbygden, så jag vet hur det ser ut runt omkring mig.

Naturligtvis har internet medfört många fördelar. Bl a går det att nå ut till människor som aldrig förr, vilket har betydelse både för den enskilde genom t ex sociala nätverk eller för företag, som inte har sin kundkrets bland dem som går förbi på gatan utanför, utan som kan överleva i t ex glesbygd genom att rekrytera kunder över hela landet och även utomlands - om de har tillgång till nätet.

Kanske är dock notisen främst en släng tillbaka för att jag beslog DS med fel i sin uträkning av hur mycket olika partier ökat eller minskat. Här kommer länken till inlägget om de felaktiga procentsatserna: Brev till NKP ang NKP-referat från Valborg.

Inga kommentarer: