torsdag 7 november 2013

Att vara eller inte vara på Juhlinska huset, det är frågan

Lars Blomkvist, redaktör och ledarskribent på Nya Kristinehamns-Posten, NKP, skrev i en ledare för någon månad sedan att KS ordförande Bjarne Olsson och jag inte varit på Juhlinska huset, vilket han tycker är skamligt. Det kan man tycka. Brukarna på Juhlinska hade i en insändare efterfrågat kommentar från politikerna och Blomkvist påminde i sin ledare om att Bjarne Olsson inför valet 2010 sagt att man skall lyssna på brukarna; något jag hade stämt in i.

Så skället var ju inte helt felriktat, även om alla inte prenumererar på NKP och av olika skäl kan ha missat någon insändare. Skället innebar dessutom för min del en puff att faktiskt gå dit.

I en senare ledare i ett fredagsexemplar som gick ut till alla hushåll skriver han dock att Bjarne Olsson nu varit på Juhlinska huset. Kanske hade man kunnat förvänta sig att han då också skriver att även jag var där, eftersom jag tidigare fått en rättmätig släng av sleven. Det gör han dock inte.

Jag var där tisdagen samma vecka som fredagstidningen kom ut. Bjarne Olsson hade varit där på måndagen (en dag jag också blev föreslagen, men då kunde jag inte). När Bjarne Olsson bestämde sitt besöksdatum, vet jag inte. Jag gjorde det veckan innan. Det torde därmed ha funnits gott om tid för Lars Blomkvist att ta reda på huruvida mitt besök var bokat resp att jag faktiskt varit där, innan fredagstidningen med den nya ledaren skickades till tryck.

Jag är inte alls förvånad - reagerar knappt ens längre, eftersom jag blivit så van vid Lars Blomkvists sätt. Inte sällan har han prickat in det värsta skället när tidningen går ut till alla läsare, vilket sker en gång / månad. Det omvända tror jag aldrig hänt.

Nej, jag är inte det minsta förvånad. Däremot vill jag klargöra för mina läsare att det faktum att Lars Blomkvist eller NKP inte skriver om något inte är liktydigt med att något inte skett.

Inga kommentarer: