måndag 27 juni 2011

Järnleden m m

Sedan jag skrev mitt sammanfattande inlägg den 16 maj om vad jag gjort månaden innan har, förutom att skolfrågan har klubbats i KF, bl a följande hänt:

Trygghets- och folkhälsorådet
Den nya Trygghets- och Folkhälsoplanen, som vi jobbat med under våren, har nu klubbats av kommunfullmäktige och KS har klubbat rådets arbetsordning. Så nu är det fritt fram för tjänstemannagruppen att ta fram åtgärdsplanen och åtgärdsschemat i september.

Vi har haft möte med Trygghets- och Folkhälsorådet och fick bl a då via polisen veta en del nytt på säkerhets- och trygghetsfronten, inkl fylleri och narkotikarelaterade brott.

Vänerkommuner i samverkan om Vänerns vattenreglering
Den 23 maj hade vi ett möte med ledningsgruppen för Vänerkommuner i samverkan om Vänerns vattenreglering. Som ordförande i denna grupp detta år berättade jag inledningsvis lite om Kristinehamn som kommun och Vänerns betydelse för densamma, samt redogjorde lite för tidigare översvämningar och höga vattenstånd under de senaste århundradena samt kostnader för dessa, invallningen och slussen i Värmlands Säby (invallningar finns på fler ställen) m m.

Vi beslutade att verka för att den temporära regleringsstrategin permanentas - dock med den passusen att hållbarhetsaspekten i detta måste vara en förutsättning. Bengt Brunsell, som också deltog och visade regleringens effekter på främst växtligheten i skärgården, föreslog efteråt att vi skall träffas i en Kristinehamnsbaserad miljöreferensgrupp för Vänern som behandlar bl a regleringens miljöeffekter. Första mötet kommer att äga rum den 30 augusti.

Deltog på mötet gjorde för övrigt även representanter från SMHI, Länsstyrelsen, Sjöfartsverket, Karlstads universitet m m.

Region Värmland
På ett möte med Region Värmland den 25 maj, framfördes synpunkter på att Vänern måste klassas om till "inre farled" för att Vänertrafiken skall kunna fungera bra. Även en omklassificering av hamnarna måste ske för att de skall få del av "Inner Waterways' " olika stödformer.

Vi diskuterade även Genvägen, Inlandsbanan, Tvärlänken, förbindelserna söderut mot Göteborg m m.

Vi fick även veta att

- kompetensförsörjningsproblemen beräknas plana ut till 2025
- kulturen får pengar som går till dem som redan får pengar från Statens kulturråd samt att kulturplanen förhoppningsvis är klar till 2012 samt att "koffertbidraget " är klart till 2013.
- Karlstad airport har en diff på 15 mkr.

Skolorna
Vi har haft ett antal möten om skolorna internt i partierna, men jag deltog även på ett möte som sammankallats av föräldrar till barn i Strandskolan. En förälder påpekade att ingen "pedagogisk analys" gjorts före förslag till beslut om nedläggning av de olika skolorna och utbyggnad av några till F-9-skolor; dvs vad som egentligen ligger till grund för Kristinehamns dåliga placering på skolrankingens lista. Beror det på de små skollokalerna eller på något annat? Andra tyckte att Strand är ett tillväxtområde som borde ha en egen skola samt att den ju är nästan ny, så varför lägga ned den?

På ett KS-förberedande möte med föräldrar från Visnum och Visnums Kil framfördes synpunkten att en ny skollösning i söder är bäst för alla - en "win-win"-lösning.

Inför båda mötena hade enkäter resp upprop skrivits på för bevarande av skola i Strand resp nybygge av skola i söder. En del av dem som skrivit på den senare var Rudskogaföräldrar, övriga föräldrar i Visnum och Visnums Kil. Sammantaget hade 66 % av alla föräldrar med barn i förskola / skola i Bäckhammar, Visnums Kil och Rudskoga skrivit under detta upprop.

Under allmänhetens frågestund på senaste KS-mötet den 31 maj framfördes synpunkter från Rudskoga att det där finns en "stark vilja att Grunnebacka i någon form ska bevaras". Själv lade jag bl a ett yrkande om att utreda skola i Nybble och att bevara Grunnebacka som F-3-skola.

Transport och kommunikationer
Den 1 juni hade jag och Bjarne Olsson ett av mig sammankallat möte om Transport och kommunikationer, eftersom det är ett ansvarsområde som vi delar. Vi talade bl a om cykelbanor, vägar, vems är vägarna, hur ligger det till med vägbidragen (måste kollas upp), Genvägen, som troligen kommer igång igen, VTAB:s trafikförsörjningsplan t 2014, bättre information om anropsstyrd trafik, flyget m m.

Studiebesök
Jag har även gjort några studiebesök i Vålösundet, på Högliden samt i Sörkastet och Jutviken. Jag kommer att lägga in bilder samt fördjupande text på bloggen så snart jag hinner.

Ekonomiutskott och Svensk Kommunrating
Vi har haft ett antal ekonomiutskottsmöten inför budgeten samt möten med Svensk Kommunrating och Hans Jensevik. Jag var med på båda mötena med Hans Jensevik, men inte på presskonferensen, där Kristinehamn fick motta diplom för att man åter fått s k finansiell elitlicens. Tror att Bjarne Olsson fixade emottagandet av diplomet bra själv. Utan att förringa dess värde, tror jag inte att det var så tungt.

Möte om Teknik- och Innovationscentrum
Deltog den 7 juni i ett uppföljningsmöte om Teknik- och Innovationscentrum, om vad det skall innehålla och val av tjänstemannagrupp som skall arbeta vidare med detta. Fick i samband med detta möte veta att restaurangskolan, som nu håller till på Vasallen, men som är tänkt att flyttas till det nya centret, betalade 1,25 milj kr i hyra på Folkets Hus, men att man ville höja hyran till det dubbla och att man därför i praktiken kände sig "utslängd". Nu har som bekant Folkets Hus gått i konkurs.

Invigning av Järnleden
Den 16 juni invigde Anne-Marie Wallouch och jag Järnleden; en vandringsled mellan Bergsjötorp och Kristinehamn, genom att klippa bandet tillsammans och sedan gå den första etappen mellan Bergsjötorp och Nicklasdamm; en sträcka på ca 7 km. Jag höll också ett litet tal och tackade dem som jobbat med att färdigställa leden. Läs mer om leden och invigningen här.

Inga kommentarer: