torsdag 7 juli 2011

Cykelstaden Kristinehamn?!

I Kristinehamns Plan för Långsiktigt Hållbar Utveckling, PLHU, står det angående Trafikplan - Trafiknätsanalys följande:

"Trafikplanering är A och O för att göra trafikflödena till och från och i tätorterna goda. Trafiken påverkar även miljön. I kommunen pågår sedan flera år tillbaka en kontinuerlig process som kallas för trafiknätsanalys vars övergripande mål är att minska antalet dödade och skadade i trafiken. Ett av syftena är att identifiera de delar av tätorternas trafiknät där det finns motstridiga anspråk på
framkomlighet och säkerhet och föreslå åtgärder som eliminerar dessa konflikter. Den skall också tillgodose dagens anspråk på trafiksäkerhet, trygghet, låga bullernivåer och god luftkvalitet. Genom planen utvecklas även gång- och cykelnätet i tätorterna. Ett av syftena med projektet är att tillföra planen och verksamheten ytterligare miljömålskoppling."

I tisdags hade jag ett givande möte med Agnetha Köhler, ansvarig för de här frågorna.

Trafikverket vill ha in en treårsplan för 2012, 2013 och 2014, som skall vara klar i höst. Följande kan vara bra att ha i åtanke när man diskuterar utbyggnad av GC-nätet (Gång- och cykelvägnätet):

- 1 m GC-väg kostar ca 500 kr inkl överkostnader
- Trafikverket anslår max 500 t kr / år och då skall kommunen bekosta lika mycket

Vi diskuterade bl a Norra Torget, där den s k Älvkommittén för några år sedan, och där Elias Andrews satt för MP, föreslog ett grönt stråk från Trädgårdsgatan över Norra Torget och vidare utmed ån ut mot gästhamnen. Vi i MP stödde detta förslag.

Vad får man då se efter ett tag på Norra Torget? Ja, inte ett grönt stråk, utan nya parkeringsplatser. Detta beror enligt A K på att gamla detaljplanen gäller och i denna medges parkeringsplatser. För att göra ett Grönt stråk, måste alltså en ny detaljplan antas! Detta blir väl något för Stadsmiljökommittén att arbeta vidare med!

NTF har också ett pågående projekt som heter Cykling i Bergslagen och där Kristinehamn är pilotkommun. Lasse Lundberg, som är drivande i detta projekt, kommer hit i höst.

I PLHU ingår bara tätorterna. Det är alltså Trafikverket som handhar planeringen av cykelbanor utanför tätorten. Trafikverket har regionplaner till 2020. För att få ett bättre grepp på vad dessa innehåller och för att t ex få till stånd en cykelbana ut till Revsand eller t o m till Ed eller utmed väg 204 i Rudskoga (en 70-väg som inbjuder till fortkörning med mycket och delvis tung trafik, tillika riskabel cykeltrafik), vore det inte helt fel att också bjuda in Trafikverket till en diskussion om detta i höst.

En annan fråga vi diskuterade, var det som vi har i vår 180-punktsplattform (S, V, MP) om att marknadsföra oss via Genvägen och Inlandsbanan (den senare börjar / slutar ju här). Många som åker tåg har några timmar över och skulle gärna se sig om i stan. Till god hjälp skulle då en cykelkarta vara. Vi har också ett förslag om att återinföra lånecyklar (har funnits tidigare).

Mitt förslag här är att förse cyklarna med en metallskiva på styret, med en minikarta som anger t ex röd, grön eller gul led ut till Picasso, Gästhamnen (för vidare färd med t ex Hulda eller Stöten - även Järnleden börjar / slutar f ö i Gästhamnen) och till Panncentralen / konstmuséet, samt tidsåtgång för att ta sig till dessa mål.

För att detta skall bli möjligt, måste dock då vägen ut från stationsområdet planläggas bättre med cykelbana fram till och förbi Statoil. Huruvida marken ägs av Statoil eller kommunen just där, ska Agnetha titta närmare på.

En spännande höst när det gäller cykelnätet och utvecklingen av Kristinehamn som cykelstad och en besöksvänlig stad även för den icke bilburne väntar m a o!

Inte minst borde detta attrahera många ungdomar. Och varför inte inrätta uthyrning av cyklar och cykelkärror, cykelverkstad och pumpstation i eller / och vid huset där Taxi Kristinehamn håller till? Skulle vara suveränt!

Inga kommentarer: