måndag 26 september 2011

Gunnebostängsel och allemansrätten



För några veckor sedan var jag i Jutviken för att ta mig en titt på den bebyggelse som växer upp där och hindrar tillgängligheten och det rörliga friluftslivet. Bland annat har en företagsägare byggt ett hus, där det tidigare fanns en stig och där tomten nu går ända ner till stranden. Jag har inte en karta framför mig just nu, men jag tror dock att det är allmänning längst mot stranden - något som inte kan utnyttjas i nuläget.


En annan fastighetsägare har satt upp ett gunnebostängsel ända ner till sjön vid strandudden, trots att en del av marken enligt kartan och såvitt jag kan läsa den rätt är kommunens.


Jag har bett Miljö- och byggnadsnämndens ordförande samt miljöchefen Hans Lundgren att åka ut och titta på detta. Det borde inte vara svårt att anmoda ägaren att ta bort ett eventuellt olagligen uppsatt gunnebostängsel för att förbättra tillgängligheten ner mot stranden ute på udden. Svårare är det kanske för kommunen att i samma syfte köpa in någon av de fastigheter som där är till salu. Önskemål om detta förmedlades nämligen också till mig.


Jag kommer att följa upp frågan och se hur den utvecklar sig! Det är näppeligen till gagn för Kristinehamns kommun som helhet och dess attraktivitet om tillgängligheten till vattnet och stränderna försämras så att den bara kan nyttjas av dem närmast vattnet.

Inga kommentarer: