lördag 3 september 2011

Veckan kort och gott

Dessvärre kan jag inte rapportera från mötet om vindkraft i söndags. Vi - Mohamad och jag - åkte utan karta och GPS och jag trodde att Mariebergs missionshus i Väse Hulteby väl inte skulle vara så svårt att hitta, men ack vad jag bedrog mig. När ingen i Stolpen, Ölme, visste var det låg, ringde jag arrangerande Ingrid Erlingsson, som dessvärre inte svarade på sin mobil.

Därefter bar det iväg till Väse, men ingen vi talade med där heller visste var Hulteby eller Mariebergs missionshus låg. Så vi letade vidare, stoppade mötande bilar, gick in i gårdar samt frågade svampplockare om vägen. Säkerligen frågade vi ett femtontal personer. Ingen visste!!!!

Detta letande gav mig insikt om att att jag bör ut i Ölme på alla upptänkliga småvägar för att bilda mig en bra uppfattning om Kristinehamns kommuns alla småbyar och samhällen. Södra delen har jag kläm på både vad gäller Visnum, Visnums Kil och Rudskoga, men nu var det alltså Ölme - och Väse - och inte ens sockenborna själva verkade ju vara helt hemma på var byarna där ligger.

Till slut, efter 1,5 timmars körande och med etanol för endast ytterligare en mils körning i tanken, mötte vi en cyklist som lotsade oss rätt. Det visade sig att Mariebergs Missionshus låg precis på gränsen mellan Ölme (Kristinehamn) och Väse (Karlstad). Dock fick jag lyssna till den nog så intressanta frågestunden.

Jag väntar nu på ett mail med power point-bilder - skall bli intressant att ta del av. Inget ont som inte har något gott med sig, dock: Jag blev mer bekant med Ölme och Väse än jag var innan!

Övriga veckan har i huvudsak handlat om utbildning i Folkets Hus i internkontroll med KPMG:s Anders Näslund samt två utbildningsdagar om jämställdhet, JGL (jämställdhet, göra, lära) som kommunstyrelsen deltog i på Svedjegården i Nybble. Det var under förra mandatperioden som det beslutades att tillträdande kommunstyrelse skulle genomgå denna utbildning. Bruno Rudström och Annelie Vikert höll i utbildningen.

Internkontrollen är ett viktigt kapitel, som nämnderna själva ansvarar för, medan kommunstyrelsen har tillsynsansvaret. När det gäller den egna verksamheten har dock även KS ansvar för den interna kontrollen. Internkontrollen är nödvändig för att kommunen skall nå sina mål!

Anders Näslund nämnde kontrollmiljöns betydelse och Göteborgsandan. Ur mina anteckningar: "”Göteborgsandan – ett exempel på en mycket taskig kontrollmiljö.” Bl a behandlade man sina whistleblowers mycket dåligt. Förbättrar inte den interna kontrollen!!! Hur är Kristinehamnsandan?"

Sammanfattningsvis var det en intressant och troligen välbehövlig dag, där flera nämnder menade att de skulle ha halvdagar för att identifiera risker i sin verksamhet. Anders Näslund underströk dock att det är förvaltningarna som har det huvudsakliga ansvaret för internkontrollen.

Inga kommentarer: