lördag 29 oktober 2011

Brev till VF och NWT

Idag har jag skickat nedanstående brev till Adina Magnusson på NWT och till Britta Staake på VF. Vill tillägga, med anledning av brevet till Britta Staake, att ett styrelseprotokoll faktiskt är inlagt i vår interna protokollsmapp efter den 21 mars 2011, nämligen från den 22 september 2011. Dock har styrelsen haft många fler möten än så, t ex den 8 juni, då beslutet om förtroendeomröstningen den 30 juni togs. Men inga fler protokoll finns alltså inlagda.

"Hej, Adina!

Av artikeln Bråk inom MP den 25 oktober 2011 framgår det att Michael Hjelm uttalat att MP Kristinehamn vid flera möten uttalat att de inte har förtroende för mig, "Michael Hjelm, sammankallande i MP förklarar att man vid flera möten kommit fram till att man inte har förtroende för henne."

Detta är fel. Det har bara varit ett möte med förtroendeomröstning (underkänt av MP:s revisor), nämligen den 30 juni 2011, där det blev 5-2 gällande röster mot / för förtroende för mig och där jag själv inte deltog i omröstningen.

Det andra mötet var ett följdmöte, där en ny kommunalrådskandidat skulle väljas. Vid detta möte varken berördes ämnet förtroende för mig eller fanns som punkt på dagordningen.

Med vänlig hälsning

Elisabeth Holmstrand Gustafsson"

och.....

"Hej, Britta!

Jag har tyvärr inte haft möjligheten att köpa tidningen idag och jag hittar inte artikeln om MP på nätet. Dock har jag fått den uppläst för mig och jag upptäckte några felaktigheter i den.

1. Angående meningen ""Det har varit oklart med det framtida styret i Kristinehamn sedan Miljöpartiet höll en medlemsomröstning, där det visade sig att en majoritet inte har förtroende för Elisabeth Holmstrand Gustafsson som kommunalråd."

- Dels så är det inte en majoritet av medlemmarna (då 36 st) som har uttalat sig mot förtroende för mig, utan en majoritet av de medlemmar som närvarade på det enda möte där omröstning företagits, nämligen den 30 juni, då fem (5) av de deltagande röstade mot fortsatt förtroende, medan två (2) röstade för fortsatt förtroende. Själv röstade jag inte (jag var den åttonde närvarande medlemmen, men gick före omröstningen). Därför är meningen felaktig och medlemsomröstning bör också bytas ut mot medlemsmötesomröstning (i medlemsomröstningar brukar enkät gå ut).

2. Meningen "Elisabeth Holmstrand Gustafsson har ifrågasatt omröstningens giltighet, varför Miljöpartiet nu erbjudit henne att omröstningen görs om." är inte i enlighet med vad som hänt, p g a att

- inget beslut om ytterligare en omröstning har beslutats på något utannonserat och protokollfört medlemsmöte. Huruvida beslut tagits på styrelsemöte, går inte att kolla upp, eftersom protokollen inte som tidigare är offentliga och utlagda i vårt interna First Class-forum och jag tidigare fick vänta två månader på ett protokoll. Enligt ordinarie styrelseledamot Alphonse Nshimiyimana har han dock inte blivit kallad till något styrelsemöte under den senaste tiden där denna fråga tagits upp. Han fick heller ingen kallelse till mötet med S och V i fredags. Om styrelsen tagit regelrätt beslut om detta, så bör det dock framgå av tidigare protokoll.

- det främst inte är jag som ifrågasatt omröstningens giltighet (den enda omröstningen och den som slutade 5-2), utan revisorn har underkänt omröstningen den 30 juni p g a flera demokratiska brister inför detta möte.

3. Angående meningen "- Nu väntar vi på en kommentar om hur vi ska gå vidare, säger Michael Hjelm, sammankallande.", så har jag redan hänvisat till mitt brev av den 27 oktober och som skickades till alla styrelsemedlemmar i torsdags kväll via e-post.

4. Påståendet i meningen "Och vi har sagt att vi är beredda att ställa våra platser till förfogande, om det är vad medlemmarna vill, men det vill de inte." har ingen grund. Ingen sådan enkät har gått ut och ingen sådan förtroendefråga har ännu tagits upp på något medlemsmöte.

5. "Men vi har inte fått svar på frågan om hon är beredd att avsäga sig uppdraget som kommunalråd. Det får hon gärna förtydliga isåfall." Och det har jag förtydligat genom att hänvisa till mitt brev av den 27 oktober. Detta framgick dock i artikeln.

Jag skulle gärna vilja ha in rättelse / förtydliganden angående det som jag angivit i punkterna 1 - 4.

Med vänlig hälsning

Elisabeth Holmstrand Gustafsson"

Inga kommentarer: