söndag 16 oktober 2011

En intressant vecka med mycket variation!

Nu har det nästan gått en vecka igen och naturligtvis har det hänt en del. Bland annat var jag på måndagen på ett KSAU-förberedande möte samt på eftermiddagen planeringsmöte om folkhälsomål.

På tisdagen deltog kommunstyrelsen i en heldag på Norrgården; en uppföljning av JGL-utbildningen (Försvarshögskolans Jämställdhet-Göra-Lära) som vi hade på Svedjegården för någon månad sedan.

Denna sista dag av totalt tre ägnade vi bl a åt presentation av projekt som handlat om att analysera t ex ett möte, en vardagssituation, en tidning, skrift eller liknande ur ett jämställdhetsperspektiv. Jag hade valt kommunens tidning NyInflyttad. Sammantaget var det en ganska intressant fördjupning av det hela!

Vi har också haft en planeringsträff med ordförandena i nämnderna, tjänstemän m m. Dessa träffar handlar om planering av Kristinehamn vad gäller grönstruktur, bebyggelse, inköp och avyttring av mark och fastigheter m m. Det är möten med tyngd och betydelse, men där inga protokoll förs.

På detta möte deltog denna gång vår nye planeringschef Kalle Alexandersson. Jag tror att han kan tillföra kommunen en hel del, faktiskt! Något som är viktigt för oss framöver är en "blåstrukturplan", vilket innebär planering för störtregn och översvämningar. Där upplevde jag att han var helt med på spåret!

På lördagen deltog jag i politikerpanelen i en debatt på biblioteket arrangerad av Hörselskadades Riksförbund. En mycket viktig och intressant debatt, där jag fick lära mig otroligt mycket! Tillgänglighetsanpassning för hörselskadade är ett eftersatt kapitel och jag får nog göra ett särskilt inlägg bara om detta!

Lördagen avslutades med en internationell fest med mycket bra framträdanden av olika slag med i de flesta fall mellanösternanknytning samt en koptisk ökenmässa i kyrkan som avslutning på kvällen. Tyvärr kunde jag inte vara kvar hela mässan, men det var intressant att vara med nu när den koptiska kyrkan är så aktuell p g a de senaste våldsamma händelserna med attacker mot koptiska kyrkor i Egypten. En händelserik dag som satte många spår!

Inga kommentarer: