fredag 21 september 2012

Logiskt

Den 17 september hade sign Passagerare återigen en insändare i NKP och denna gång så otroligt avslöjande att jag undrar om det är på flit bara för att få mig att reagera.


"Passagerare" skriver nämligen "Du är kommunalråd som tack för hjälpen från (S) och (V) , då de övertar makten vid förra valet. Men - stopp ett tag - 
är det inte fel tempus. Du är fortfarande att betrakta som någon form av vågmästare, men sedan stämmer det inte riktigt. Koalitionen finns inte mer. [...]". 

Det är mycket som inte stämmer i "Passagerares" argumentation, men kanske stämmer det för en socialdemokrat eller vänsterpartist? För jag har svårt att tro att någon med annan partisympati uttrycker sig på detta sätt annat än enbart i syfte att provocera.

I verkligheten kanske det är så cyniskt att vi i MP fick våra uppdrag inkl jag mitt och mina "[...] som tack för hjälpen från (S) och (V), då de övertar makten vid förra valet."; dvs aldrig i syfte från dessa partiers sida att verkligen gå ihop i en koalition, där allas partiprogram var viktiga och inte S bara kopierat in miljöpunkterna från MP:s hemsida för syns skull, t ex. *)

Kanske var det, precis som "Passagerare" skriver, bara ett spel för gallerierna. Ett spel för att locka in MP i samarbetet för att sedan skita i både förhandlingslöfte (S) och sedan lägga alla gröna frågor längst ned i ärendehögen. Allt blir onekligen mer logiskt då.

När MP:s representant är alltför Grön, spricker samarbetet.

*) Enligt en av de socialdemokrater deltog i förhandlingarna med V och MP hade han kopierat (hela eller delar av låter jag vara osagt) avsnittet om miljö, som utgjorde en del av utkastet till gemensam plattform, från MP riks (inte MP Kristinehamns) hemsida. Vill man fånga någon, i detta fall MP, är det ju na turligtvis ett bra bete!

Inga kommentarer: