torsdag 6 september 2012

Naturlunch i park och strålande sol!

...kan man få vara med om som politiker i Kristinehamn. Trots att jag råkade ut för diskbråck den 24 augusti och knappt en vecka senare för en dunderförkylning med tämligen hög feber, har jag ändå deltagit på alla möten och lite mer därtill, med ett undantag: Fullmäktiges bussresa i fredags, den 24:e. Jag var helt enkelt för dålig och fick knappt fram ett ljud när jag ringde och sa att jag inte skulle delta. Fast fullmäktiges årliga bussresa hör ju specifikt samman med KF enkom.

Mycket går faktiskt att göra hemifrån, som inläsning av handlingar, mailhantering m m.

Förra måndagen hade vi ett möte i Trygghets- och Folkhälsorådet, vilket var ovanligt välbesökt med 16 deltagare från dels den politiska gruppen, dels tjänstemannagruppen. Uppmärksamhetsveckan "Ett friskare Sverige", som vi förra året beslutade att delta i i år och med anledning av vilken en särskild grupp tillsatts, kommer att äga rum vecka 42 med många aktiviteter - alltifrån föreläsning på Kristinehamns KonferensCentrum, KKC, som Folkets hus sannolikt kommer att kallas nu efter försäljningen, till prova på-aktiviteter på Arenan och tema 'Vägra sitta still' i skolan.

I måndags hade jag ett givande möte med IT-chefen, säkerhetssamordnaren och ansvarig för IT-säkerhetsfrågor i kommunen. Jag deltog också i en lunch i Järnvägsparken, arrangerad av Naturskolan samt Christina Brunsell från Sällskapet för Naturskydd i Kristinehamn.

Naturskola finns idag i 90 svenska kommuner, men inte i Kristinehamn. Detta får vi snart se en ändring på, förhoppningsvis. Deltog som arrangörer gjorde en representant från vardera Naturskolan i Karlstad, där man har två anställda, och Naturskolan i Falun, där man har 6,5 anställda. I Falun har man även en del kulturverksamhet. Faluns representant var också kock på det här mötet, dit även bl a Miljö- och Byggnadsnämndens ledamöter var inbjudna, tillika förvaltningens tjänstemän.

Det strålade ungefär lika mycket kring Karlstads Naturskolas
engagerade och entusiastiske representant som bilden i motljus antyder!

Åhörare med planeringschefen Kalle Alexandersson i mitten.

Tvåa fr v, bredvid Sven Gustavson, Christina Brunsell, medarrangör.
Så har jag deltagit i Kommunstyrelsemötet den 4:e. Protokoll finns snart att läsa på kristinehamn.se. Det viktigaste är väl att vi har beslutat att inte omedelbart riva Kärrs skola, utan försöka att i första hand sälja den. Några intressenter har hört av sig, bl a till mig. Nu får vi se hur det går!

Jag redogjorde på KS tillsammans med Stefan Johansson också från mötet med Kommuner i Samverkan om Vänerns Vattenreglering den 22 augusti i Lidköping.

Inga kommentarer: