måndag 22 oktober 2012

Cannabiskonferens m m

Den 12 oktober var jag på en cannabiskonferens i Stockholm, arrangerad av Statens Folkhälsoinstitut. Det var en mycket intressant konferens med extremt insatta föreläsare, nämligen Ulf Guttormsson, forskningssekreterare CAN, Jan Ramström, överläkare, Peter Allebeck, professor vid inst för folkhälsovetenskap vid Karolinska institutet, Maria Elmgren, med dr i experimentell neurovetenskap, Kerstin Käll, med dr och överläkare vid universitetssjukhuset i Linköping, Tomas Lundqvist, psykolog vid haschavvänjningsprogrammet, HAP, i Lund m fl.

Jag kommer att redovisa en sammanfattning på Trygghets- och Folkhälsorådets nästa möte och i samband med det kommer jag sannolikt att även lägga ut en sammanställning här.

Uppmärksamhetsveckan Ett friskare Sverige har gått av stapeln och jag ser fram emot en resumé från den tjänstemannagrupp som jobbade med den. Själv deltog jag vid en föreläsning som Nina Rindefors arrangerat med tre föreläsare från Friskvården i Värmland, nämligen dietist Anna Lind, sjukgymnast Ulrika Sälgeback och psykolog Mats Wensmark.

Förutom oss arrangörer och medverkande var 37 - 38 åhörare närvarande. Det får anses vara rätt bra, tror jag. Jag har förstått att föreläsningen var uppskattad och jag tycker själv att den var mycket givande! Bl a nyttan med promenader, även korta och gärna snabba, framfördes på ett mycket övertygande sätt - plus massor med annat också, förstås!

Vi har även haft bl a KSAU, utökat näringslivsråd och ekonomiutskott.  Bland ärendena på KSAU var några revisionsrapporter, bl a revisionsrapporten och svaret gällande granskning av ersättningar till förtroendevalda samt ett förslag till kommunikationspolicy för Kristinehamns kommun.

Bland de lagar som räknades upp i kommunikationspolicyn gällande vilka lagar som styr vårt arbete, fanns inte en viktig lag med, nämligen yttrandefrihetsgrundlagen, lag 1991:1469, upptäckte jag. Den hade enligt vår informationschef fallit bort. Nu såg jag i varje fall till att den kom med. De övriga lagar som nämndes var nämligen tryckfrihetsförordningen, offentlighets- och sekretesslagen, kommunallagen, förvaltningslagen, viss immaterialrätt och personuppgiftslagen.

Även om lagarna styr vårt arbete utan att de står nämnda i vår kommunikationspolicy, så kan det ju ändå vara bra för var och en att bli påmind om att även den gäller....!

Inga kommentarer: