fredag 9 november 2012

Folkhälsa och alkohol, bl a

Veckorna rusar iväg och sedan jag sist gav en redogörande sammanfattning av vad jag gjort, har jag drabbats av åter en kraftig förkylning, som gjorde att jag för ca 2 v sedan, när vi hade KF,  bara hest kunde kraxa fram vad jag ville ha sagt. Nu är det bättre, men det är alltid nedtagande med en förkylning och jag har fortfarande ont i halsen och hostar kopiöst på nätterna.

I vilket fall, så har jag deltagit i alla möten som varit och tillbringat en hel del tid på Uroxen. Bl a har jag deltagit i rekryteringssamtalen och intervjuerna gällande ny skolchef. Snart följer nästa steg.

Vi har haft två möten med Trygghets- och Folkhälsorådet. Den 29:e okt medverkade Mattias Långström från Räddningsverket, som berättade om skolbränder. Han vill att skolan skall bli bättre på att rapportera in skador och tillbud. Jag redogjorde på detta möte också från cannabiskonferensen. Vi beslutade också att anslå 20 000 kr för resten av 2012 till Krismottagning för män och lika mycket för 2013 (20 % av vår budget). Vi anser också att verksamheten skall permanentas.

Vi har också fått en redogörelse av demokratisamordnare Åsa Askerskär för resultatet av vårens dialogmöten, i vilka KS presidium deltagit. Ännu är det inte helt klart hur alla förslag man fått in skall hanteras.

Jag har även varit på en nätverkslunch med temat ensamkommande barn och ungdomar och där gruppchefen vid boendet Strandkanten medverkade.

Vi har haft kommunstyrelsemöte, där vi bl a skulle ta beslut om Teknik- och Innovationscenter och en förtida avveckling av Jakobsbergsskolan för att där ge plats åt det nya centret. Avvecklingen skulle flyttas fram fyra år i tiden, från 2017 till 2013.

Jag kan inte se annat än att detta beslut, liksom beslut om att istället för att lägga ned hela Strands skola bara lägga ner åk 4-6, måste upp för beslut i Kommunfullmäktige. Den 16 juni 2011 tog vi ju i KF  beslut om både tidsplan och att anslå 350 mkr till genomförande av de föreslagna åtgärderna och ge KS mandat att genomföra nödvändiga åtgärder inom ramen för detta.

Eftersom en reträtt från total nedläggning av Strand är en avvikelse från föreslagna åtgärder, vartill pengarna anslogs, och en förtida nedläggning av Jakobsbergsskolan är en avvikelse från tidsplanen, kan jag inte se annat än att båda går utanför det mandat KF givit KS. Däremed torde antingen frågorna behöva tas i KF alternativt att KF tar ett nytt beslut om utökat mandat för KS.

Detta är inte bara ordlek och petimetri. Karolina Hagegård och jag hade nämligen var för sig förslag på att underlätta beslut som vi antog skulle innebära avvikelser från föreslagna åtgärder och tidsplan, nämligen att ersätta "föreslagen tidsplan" med "föreslaget slutdatum" (Karolina) resp att ersätta att anslå 350 mkr till "föreslagna åtgärder" med "nödvändiga åtgärder" (jag). Båda dessa förslag avslogs dock med stor majoritet av fullmäktige. Således torde vi i KS vara bundna av både den tidsplan och de åtgärder som beslutats om i kommunfullmäktige.

Idag har vi haft möte i Trygghets- och Folkhälsorådet med besökande från Folkhälsoförvaltningen i Degerfors och Karlskoga. En extremt intressant föredragning - inte minst med anledning att det nu finns en remiss att ta ställning till om hur förändra Trygghets- och Folkhälsorådet i Kristinehamn.

I Karlskoga - Degerfors har man en gemensam folkhälsonämnd- och förvaltning. Arbetet löper i fyraårsperioder över mandatperiodsskiftena, så gällande avtal löper ut 2015. I förvaltningen har man fem anställda och kommunerna satsar pengar i proportion till sitt invånarantal (26 % - 74 %).  Tre områden omfattas, nämligen städ, kost samt folkhälsa och barnkonventionen och inom enheten folkhälsa / barnkonventionen arbetar man med de fyra områdena Barns och ungas livsvillkor och levnadsvanor, Delaktighet och inflytande, Ekonomiska och sociala förutsättningar samt ANDT (Alkohol, Narkotika, Doping, Tobak, Spel).

Man gör även ett folkhälsopolitiskt bokslut samt ser stora fördelar med att vara en egen förvaltning och nämnd, skilj från kommunledning och socialförvaltning. I avtalet finns ett uppdrag att söka pengar, vilket man också är bra på och man får också pengar. Man arbetar också i nätverk, i samarbete med Örebro universitet samt med SKL, Barnombudsmannen och Socialdepartementet.

Hela upplägget känns mycket intressant och vi borde ha något att lära här av våra grannkommuner!

Slutligen lägger jag in en bild från en utställning på Biblioteket (som fortfarande pågår) om vådan av att dricka och köra. Utställningen är sevärd och utgjorde en tävling för klasser och skolor i Värmland. Nedanstående bilder är några av de bilder jag själv gillade bäst.





Inga kommentarer: