onsdag 7 mars 2012

Kollektivtrafiken i Värmland


Manlig övervikt till 94 % på mötet om nya Kollektivtrafikmyndigheten i Värmland

Igår kväll var jag på ett möte om nya Kollektivtrafikmyndigheten med bl a representanter för myndigheten och nämnden samt politiker från Karlstad, Storfors, Filipstad och Kristinehamn. Jag kan konstatera att det var 14 män och 1 kvinna (jag). Varför är det alltför ofta helt och hållet eller nästan bara män i sådana här sammanhang?

Jag kan konstatera att det ofta är så även på våra möten i Skagernnätverket, där jag som ordförande länge varit enda kvinnan och där de offentliga mötena i huvudsak besöks av män. Även de tjänstemän i chefsbefattning på miljöområdet som vi bjudit in till dessa möten har nästan uteslutande varit män, liksom när det har gällt representanter från länsstyrelsen eller statliga verk / myndigheter m m.

Hursomhelst så var mötet rätt givande och nämndens ordförande Mats Sandström (S) gav ett positivt intryck och fördelade ordet på ett öppet och positivt sätt.

Några transportpolitiska mål som nämndes var tillgänglighet, säkerhet, miljö och hälsa. Övergripande mål är hållbar regional utveckling ur bl a ekonomisk, social och miljömässig synvinkel. Genom presenterat statistiskt underlag kunde konstateras att det finns stor potential att föra över arbetspendling med bil till buss och tåg. Det kollektiva resandet i Värmland står för 13 % (osagt om det var det allmänna resandet eller arbetspendlingen), medan det ligger på 20 % i Sverige i snitt, varav tunnelbaneåkandet överraskande nog står för hela 1/3!

En av frågorna att besvara handlade om hur vi skulle få fler att resa kollektivt.

Jag tryckte på marknadsföring genom att t ex skicka tidtabeller till alla hushåll, bättre synkronisering, förbättrat socialt resande genom anropsstyrd trafik och kompletteringstrafik. Inte minst viktigt för ungdomar på landsbygden!

Jag förde även fram möjlighet att ta med cykel på buss och tåg, tätare turer, bekvämare bussar, Grönt höghastighetståg (som inte behöver nya, raka spår, utan som kan gå på de befintliga), tillgänglighet, biljettstystemet som behöver bli enhetligt och gällande för både buss, tåg och anropsstyrd trafik, vilket inte är fallet idag.

Läste jag rätt, så är tanken att det skall bli helgtrafik även till och från Gullspång. Vore inte dumt - idag saknar ca 3 500 personer söder om stan kollektivtrafik på söndagarna och ca 2 300 personer på lördagarna (Björneborg har på lördagarna).

Från Storfors sida vill man också ha snabbare turer och bättre pendlingsturer.
Möte slutade kl 19. Sedan fick jag vänta till 21.13 till min anropsstyrda trafik (Rudskoga taxi), som jag måst beställa tre timmar tidigare, skulle komma till Folkets hus. Bra med anropsstyrd trafik, men bättre med lite tätare än bara en tur efter kl 18.15.



Inga kommentarer: