tisdag 20 december 2011

Våra försyndelser

Kommunalråden Bjarne Olsson (S) och Anne-Marie Wallouch (V) skriver i ett brev ställt till medlemmarna i Miljöpartiet de Gröna i Kristinehamn bl a att jag reserverat mig mot beslut. Faktum är att det mest har handlat om procedurfrågor.

Karolina Hagegård och jag är ordinarie ledamöter i Kommunfullmäktige (KF). Jag är MP:s ordinarie ledamot i Kommunstyrelsen (KS) och i Kommunstyrelsens arbetsutskott (KSAU).

Så här har det sett ut under året (i de fall även Karolina reserverat sig i KF, står detta angivet särskilt):

Reservationer
Kommunfullmäktige


1. KF januari 2011:

1.1 Avseende yttrande till förvaltningsrätten:

Ärende överklagande till kammarrätten om Svinvallen, som lyder som följer:

"Jag kan inte ställa mig bakom eller till Förvaltningsrätten i Karlstad avge ett yttrande i enlighet med skrivelse daterad 2010-11-03, såsom beslutsförslaget löd, då tjänsteskrivelsen innehåller lydelsen 'Området i sig bör utformas som ett väl avgränsat stadsrum med många entréer. Rummet skall innehålla funktioner som medger organiserade arrangemang inom musik, teater och lek samt spontana aktiviteter och rekreation. Med andra ord, Svinvallen kan bli den levande stadspark som staden saknar idag.'

Jag kan inte ställa mig bakom en formulering som innehåller termerna "skall" och "bör" när inget politiskt beslut om ovanstående användning av Svinvallen efter det att Broängsbadet förutsätts ha rivits har tagits i något politiskt forum.

Detta är en samvetsfråga för mig.

Elisabeth Holmstrand Gustafsson
KF-ledamot "

2. KF 16 juni 2011:

2.1 Avseende VA i Kapurja p g a oklara laglighetsaspekter
2.2 Till förmån för eget yrkande angående tre F-6-skolor.
2.3 Karolina Hagegård och undertecknad reserverar sig mot att anta förslaget i sin helhet.
2.4 Mot att inte få skolskjuts till vald skola.
2.5 Karolina Hagegård och undertecknad var för sig mot besluten avseende skolorna i söder.

Kommunstyrelsen

1. KS 31 maj 2011

1.1 Till förmån för eget yrkande gällande egen motion i skolfrågan, lagd i mars 2010, gällande tillsättande av fokusgrupper (motionen behandlades inte i KF förrän vid samma möte där skolutredningens förslag spikades, dvs efter 15 månader och då efter min egen påtryckning att den skulle komma upp.)

2. KS 9 sep 2011

2.1 Reservation till förmån för yrkande av återremiss av bordläggning av svar från kommunen om Skymningens camping, eftersom handlingarna utdelades på sammanträdet (inget ställningstagande hade därmed kunnat tas innan).

2.2 Reservation gällande VA-dragning, etapp 4, Vålösundet, p g a att den på mötet föredragande liksom på KSAU använde termen ’troligtvis’ vad gällde vattenkvaliteten i en enskild anläggning och en av fastighetsägarna inte heller var vidtalad, varför det kändes som om vi beslutade om tvångsanslutning på alltför lös grund, eller på tro istället för vetande (jag hade ställt frågor om detta redan på KSAU).

Kommunstyrelsens arbetsutskott

1. KSAU 10 maj 2011:

1.1 Till förmån för eget yrkande gällande egen motion i skolfrågan, lagd i mars 2010 (se KS 31 maj).

Protokollsanteckning beträffande Högliden (KSAU 18 okt) lämnades aldrig in.

Inga kommentarer: