En person i tekniska nämnden informerade mig ikväll vänligast om att jag skrivit fel i mitt blogginlägg om avfall; dvs jag har skrivit "transporter" istället för "transporter och förbränning" samt att jag angivit Karlstad som destination för soporna, när det i verkligheten är Karlskoga.
Jag har nu korrigerat dessa oavsiktliga missar (längre ned hade jag faktiskt skrivit Karlskoga, som den noggranne läsaren säkert upptäckte). Det är roligt att få reaktioner på mina inlägg, och det går ju också att kommentera här och ifrågasätta det jag skrivit om man t ex tycker att jag verkar ha skrivit fel!
Dessutom informerade mig nämnda person om att en sopbil måste avgå dagligen, enligt förelägganden från Länsstyrelsen. Om detta stämmer - att även sorterade sopor som inte innehåller något rötbart avfall (eftersom de då i detta exempel var avbördade vid vår möjliga lokala anläggning i Kristinehamn) - måste avgå dagligen, så skulle inte vinsten bli fullt lika stor, naturligtvis.
Tidigare var kostnaden för förbränning högre än den är idag. Alliansen avskaffade ju nämligen den förbränningsskatt som S med stöd av MP och V infört och som var tänkt att vara ett incitament till utökad sopsortering och minskad förbränning (sista steget i den s k avfallshierarkin, som börjar med reduce, reuse och recycle).
Förbränning är ju inte helt okontroversiellt det heller, eftersom det genererar bottenaska och flygaska, totalt utgörande ca 1/4 av det som förbränns; en aska som är full med tungmetaller och annat och som måste deponeras någonstans..... Dessutom är inte alltid rökgasreningen 100%-ig (exakt hur det ligger till i Karlskoga med reningsgraden har jag dock f n ingen information om).
Tidigare kostade det ca 700 kr / ton att förbränna soporna i Karlskoga; dvs ytterligare en kostnad på 2 737 500 kr med dagens sopmängd. Hade skatten funnits kvar, hade man alltså, såvitt jag kan se, fått betala 7 008 000 kr / år för att köra till och förbränna soporna i Karlskoga; dvs utöver kostnaden (transport- och personella kostnader) för upphämtning av soporna runt om i kommunen.
Jag har nu också i samtalet med Per Lidén fått information om att det idag inte finns kapacitet idag att ta hand om rötbart hushållsavfall lokalt vid Fiskartorpets reningsanläggning här i Kristinehamn, utan att det skulle krävas en ganska kostsam uppgradering av anläggningen för detta.
Hur framtiden kommer att te sig, återstår därmed att se. I Brålandaprojektet skall en dubbel pipeline mellan Mellerud och Trollhättan knyta samman 18 gårdar för biogasproduktion av gödsel och ev uppgradering till fordonsgas.
I Kristinehamn är väl än så länge det troligaste att vårt rötbara hushållsavfall kommer att gå till Karlskoga eller Karlstad, där man enligt uppgift är på gång respektive planerar rötningsanläggningar för biogastillverkning. Åtminstone som det ser ut för tillfället.
I takt med att tekniken utvecklas och därmed möjligen priset på en anläggning sjunker, kanske tankarna på att vi själva här i Kristinehamn rötar vårt rötbara hushållsavfall dock kan slå rot och leda till lokal biogasproduktion? Det skulle åtminstone spara en mängd transporter och dessutom troligen komma oss här i Kristinehamn till del.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar