onsdag 23 februari 2011

Milleniemål, trygghet och folkhälsomål

Nu har drygt halva veckan gått och det är lika bra att summera det jag gjort hittills, för att inte spara allt till helgen.

I korta drag har vi haft Ekonomiutskott måndag och idag, onsdag, med redogörelser från Kultur-, Social-, Skol- och Tekniska förvaltningarna m m om deras verksamhet, resultat och behov.

Igår tisdag, ägnade jag ca 1 timme åt att gå runt på Miljö- och byggnadsnämnden och bekanta mig lite mer med inspektörerna resp vår nyanställda energirådgivare och vad de har som sina respektive ansvarsområden. Dessvärre träffade jag inte alla, eftersom inte alla var närvarande.

På eftermiddagen hade jag det första mötet som ordförande i Trygghets- och Folkhälsorådet. Anders Åström hade förberett mötet bl a genom att trycka upp extra kallelser och ex av arbetsordningen, som vi skulle revidera. Jag är honom inte nog tacksam - Tack, Anders!!! :-)

Snart tar Åsa Askeskär vid som ordförande för den grupp som kallas operativ grupp för rådet. Jag tror säkert att det samarbetet också kommer att fungera bra!

Idag presenterade Jan-Åke Hiller konceptet Millenniekommun. Att vi vill vara en sådan finns det redan beslut på. I detta ligger också att vi blir en Fair Trade City, vilket känns som en naturlig fortsättning på vår (S, MP) 2006 bifallna motion om inköp av Rättvisemärkta (eller motsvarande märkning) produkter.

Från och med i måndags finns det också Rättvisemärkta bananer inom hela den kommunala organisationen! Har tidigare endast funnits på skolor och i förskolor. Ibland tar det lite tid innan en bifallen motionsattsats är implementerad i hela den kommunala organisationen.....kan visst behövas en liten puff ibland, men bättre sent än aldrig! :-) Rättvisemärkt kaffe serveras redan i automaterna p g a denna motion.

Vad innebär det då att bli en Millenniemålskommun? I korthet går det ut på att man ställer sig bakom FN:s milleniemål, som skall ha uppnåtts 2015, och förbinder sig att arbeta för att dessa uppnås. Läs mer här.

Det är bara att köra, således! Inga politiska problem torde ligga i vägen, då vi i S, V och MP i vår 180-punktsplattform bl a har formulerat att vi vill bli en Fair Trade City och beslutet att bli en Millenniemålskommun redan är taget i KS!

Inga kommentarer: