måndag 24 januari 2011

Att befria sig från sina måsten


Promenad i Värmlands Säby naturreservat

Tror att det var Axel Oxenstierna som sa "På kvällen tar jag av mig mina bekymmer tillsammans med kläderna." Detta borde gälla även för helgerna. Vi måste lära oss att ladda energi och inte ständigt vara "påkopplade" eller "uppkopplade", tror jag.

Jag ser det som tillåtet att ha haft i stort sett avstängd dator över helgen och att jag inte tagit 7.30-bussen in till stan idag, måndag, när inga möten varit inbokade. Jag är ju faktiskt inte heltidsarvoderad, utan arvoderad med 45 % av KS ordförandes arvode.

Har försökt använda helgen och den här dagen, måndag, optimalt, för att ladda upp inför veckans alla konferenser och möten, inkl tre kvällsmöten.

Igår tog jag och en bekant en promenad på 1,5 timmar förbi Värmlands Säby gamla stationsbyggnad och till järnvägen, som numera bara trafikeras av dressiner. Därefter middag hos mig med vänner: lax, potatis och guacamole.

Idag blev det tre timmars promenad med mina afrikanska vänner i Värmlands Säby naturreservat (se bilden överst på sidan). Fint väder och inte särskilt kallt. Promenaden känns redan i kroppen.

Har även läst en bok, som jag fann i min brors bokhylla: "En röst från det Mörka Afrika. Berättelse om en afrikansk prins, omtalad af honom sjelf. Öfversättning. Gefle 1892, Ahlström & Cedergrens Boktryckeri."

Högeligen intressant och att jag valde denna av alla böcker i min brors bokhylla var för att jag ville få lite ledtrådar till hur slavhandeln en gång organiserades - möjligen i samarbete med existerande afrikanska hövdingar och kungahus.

Imorgon är det åter planeringsmöte i Varglyan, K-rådsmöte och ett extra KSAU om Folkets hus. På kvällen KF-förberedande möte med MP.

På onsdag och torsdag är det Vänerdagarna i Karlstad, med KF-förberedande möte med S och V onsdag kväll. Det blir halv sju-bussen dessa dagar, eftersom vi åker från Folkets Hus kl 7.30. Torsdag kväll är det Kommunfullmäktige. Ett och annat papper skall väl läsas på lite extra till dessa möten!

På fredag har jag bokat in ett möte med vår (MP:s) ordförande i Miljö- och Byggnadsnämnden på förmiddagen. Får se om det räcker, annars får vi ta till eftermiddagen också!

Gonatt!

Inga kommentarer: