onsdag 12 januari 2011

Inte Kristinehamnsposten

Chefredaktören för Nya Kristinehamns-Posten har ringt mig och meddelat att han tycker att mitt namn på min blogg, Kristinehamnsposten, är varumärkesintrång, varför han råder mig att byta, så att det inte skall behöva bli någon rättsprocess.

Så jag byter väl namn då, även om jag tycker att bloggens namn, Kristinehamnsposten, var rätt fyndigt. Min nya post som kommunalråd i Kristinehamn är ju faktiskt den post jag har här i stan nuförtiden. Undrar om det finns någon blogg som heter Dagens nyheter? Här är en Facebooksida som gör reklam för en sida som heter Dagens Nyheter for Hagens Småpoteter. Sidan sägs innehålla nyheter och rim. Dagens Svenskbladet är ju rätt kul. Fast det namnet är väl en kontamination.

Jag tycker nog att den torra kommunalpolitiken (som har gett substans till färgen grå) är rätt trist och tråkig och behöver muntras upp lite. Alltså, innehållet kan väl för all del vara rätt intressant mellan varven och i bästa fall även kul, men formerna har ju stagnerat i sin kommunalgrå stöpning, dvs papper, papper och åter papper samt möten runt oftast fyrkantiga bord. Snacka om prat.

I kommunpolitiken är det ord travade på varandra både på längden och tvären. Där ligger jag faktiskt i lä, tror jag. Ofta när någon visar power-point på vita duken eller whiteboarden, fylld med ord och siffror, så rabblar samtidigt presentatören ord och siffror, så att man faktiskt inte riktigt vet vad man skall koncentrera sig på.

Dessvärre mumlar också ibland presentatören (oftast en han, kvinnor har oftast gällare röster, så att man hör vad de säger), som om han talade för sig själv och så att de som sitter längst bort vid bordsändan ofta missar, om inte hela, så sista delen av meningarna. I dagens moderna hus, överröstar inte sällan också fläktarna enkelt de mumlande männen. Vi måste skaffa myggor!

Sällan visas någon bild. Män verkar ha en förkärlek för svart och vitt. Svarta små nuffror på vit yta och gärna i punkt- eller tabellform. Möjligen blir det några färgglada gubbar i miljöbokslutet. Där har visats glada, neutrala eller röda, sura gubbar. Kommer inte ihåg vilka det blev flest av, men jag hoppas att det skall bli fler av de glada, gröna, i varje fall.

Nej, nu skall jag avsluta detta inlägg! Nästa handlar om vad jag har gjort idag.

Inga kommentarer: