måndag 31 januari 2011

Arbetsskov

Förra veckan var något som jag skulle vilja beteckna som skov, när det gäller mycket arbete och lite sömn.

På tisdagen hade vi möten med olika nämndordförande och ett extrainsatt möte om Folkets Hus, som är i ekonomisk knipa.

Onsdag och torsdag var vi några stycken på Vänerdagar i Karlstads nya konferenscentrum, CCC, norskägt (?) och som interiört i mycket liknade Uppsala konserthus. En sal rymmer 1600 personer.

Nu är det inte Domus, gallerior eller arenor som en stad av rang skall ha, utan nu är det konferenscenter. Stora och rejäla. Nu gäller det att det blir väldigt mycket konferensande i Sverige framöver!

Jag kom att tänka på boken Abandoned Places, med Norrlandsporten, Laxå och Grängesberg som övergivna byggnadsminnen över en epok med expansion och framtidsdrömmar som blivit passé; där tidens flod lämnat övergivna byggnader som tömts på sitt innehåll i förtid och i vissa fall nu rivits.

Hoppas att CCC inte hamnar där en vacker dag också! Innan dess ska väl i varje fall Miljöpartiet hinna ha sin kongress där i maj. Vackert ligger det dock utmed Klarälven!

På Vänerdagarna var vi väl inte 1 600 deltagare, men kanske 250? I varje fall var det mycket intressant och jag skrev en hel del anteckningar som snart skall kunna läsas från vår hemsida http://mpkristinehamn.se/

Det är viktigt att göra upp en kommunal plan för översvämingar, störtregn m m och se var det finns avrinningsytor, vad som händer vid olika nivåer osv; dvs en risk- och sårbarhetsanalys. Förr handlade det om "om kriget kommer" och om vad man skulle göra då. Det bästa föreföll att lägga ner så mycket viktig verksamhet och information som möjligt under jord.

Idag handlar det kanske snarare att lyfta upp det och lägga det på vinden? Exempelvis slogs SOS alarm ut i Mölndal i samband med höga vattennivåer och i Kristinehamn skulle näppeligen räddningstjänsten komma ut med sina bilar vid en något större översvämning....Och vad händer med kommundatorn om det blir en riktig översvämning? Idag finns kommundatorn i Nämndhusets källare och vid dagens värstascenario (dessa värstascenarion från SMHI verkar variera lite år från år) når vattnet precis upp till Nämndhuset...Hur är det med källarfönstren - är de vattensäkrade...?

Dessa dagar var mycket viktiga för mig att närvara på, eftersom Kristinehamn i år kommer att vara värdkommun i "Kommuner i samverkan om Vänerns vattenreglering" och jag därmed kommer att vara styrelseordförande i denna grupp. Vi kommer troligen att samlas här i ett möte i slutet av mars.

På kvällarna hade vi möten; på tisdageen med MP, på onsdagen med S och V, då vi samtidigt fick en kort redogörelse av Anders Dahlén om den skollokalsutredning som pågår och som ska vara klar i mars.

På torsdagkvällen var det så dags för fullmäktigemöte, som jag rapporterat bara lite från på min blogg http://mpkristinehamn.blogspot.com/

På fredagen satt Miljö- och byggnadsnämndens ordförande Sangrid von Zedtwitz-Liebenstein (MP) och jag nästan hela dagen och samtalade om arbetsformer, prioriteringar inom 2011 års ram och i 2012 års budget. Vi hann halvvägs och skall mötas igen den här veckan, troligen. Både hon och jag är nya i våra roller och jag har ju bland oss kommunalråd ansvar för bl a området natur och miljö.

Idag närvarade jag inte på KSAU-beredning på förmiddagen, men har på eftermiddagen suttit med ett antal uppdrag som jag har att ta itu med inom den närmaste framtiden och som bl a gäller fastigheter, upphandling, omhändertagande av röt- och komposterbart avfall m m.

Arbetet fortskrider!

Inga kommentarer: